VI METAVERA ART FESTIVAL

ćMY i MOTYLE

Motyl symbolizuje życie i śmierć, nieśmiertelność i zmartwychwstanie, duszę, psyche, intuicję, miłość i lubieżność, szczęście i przyjemność.

Motyle, zarówno te nocne jak i dzienne, tworzą opowieści o namiętności, dążeniu do światła, beztrosce, przemijaniu, transformacji i wreszcie o miłości, która przekracza samą siebie. Są symbolem mistycznej, ofiarnej i bezinteresownej miłości duszy do boskiego światła. Ogień jako niezbędny element alchemicznych poszukiwań jest koniecznym składnikiem owego procesu transformacji. Motyle zatem opowiadają o życiu, w którym jedyną stałą jest zmiana.

Metaweryzm od samego początku powstania w latach 80. wymykał się konieczności prowadzenia konsekwentnych narracji. Uwalniał umysły odbiorców i twórcy od przymusu wprowadzania stałych punktów odniesienia. Upłynniał rzeczywistość i aby odzierać świat ze spiętrzeń iluzji, naumyślnie wprowadzał nowe. Lata 80. i 90. to świat bez internetu, wszechogarniającej wirtualizacji, a pojęcie avatara nawet jeszcze nie istniało. W takim środowisku w Paryżu w głowie Piotra Szmitke powstała idea meta-wery (ponad-prawdy) – fikcji, która jest najbliższa prawdzie, gdyż jest źródłem wszelkie kreacji i materializacji. Metaweryzm po śmierci jego twórcy, w dobie Metaversum uległ kolejnej transformacji. Zmienił się kontekst odbioru jego dzieła. Jak twierdził Szmitke, to sztuka wyprzedza rzeczywistość, a nie na odwrót. Obecna rzeczywistość jest tego potwierdzeniem. Szmitke tworzył wirtualne osobowości artystyczne, nadając im uwiarygadniające życiorysy, dla których tworzył własne prace, podpisując je wymyślonymi nazwiskami. To był jego osobisty manifest wolności twórczej. Ta nieskrępowana twórczość miała jednak swoją cenę, gdyż Piotr Szmitke jako artysta wielostylowy wymyka się jednoznacznej klasyfikacji artystycznej. Potrzebuje osobnej gabloty w muzeum sztuki.

Metavera Art Festival to nie tylko próba upamiętniania Piotra Szmitke to także próba pogodzenia życia z nieuniknioną przemianą. Tegoroczna odsłona festiwalu otwierana będzie 19. października 2022 w Kinoteatrze Rialto koncertem „Na nowo” debiutującej wokalistki Patrycji Zając, która porwie nas w jej intymny świat opowiadany autorskimi piosenkami w klimacie jazzu, bluesa, soulu oraz popu.
Następnie 21. października odbędzie się Wielkie Święto Metawery. Najpierw przeniesiemy się przed budynek Instytucji Kultury Miasta Ogrodów, gdzie o godzinie 20 uroczyście odsłonięta zostanie rzeźba w wykonaniu Bogumiła Burzyńskiego, upamiętniająca Piotra Szmitke. Następnie przejdziemy do środka, by w Galerii Teatru Korez otworzyć wystawę Metawerystów, podczas której pod hasłem METAWERA/postMETAWERA przeplatać się będzie prawda i fikcja ubrana w niecodzienną zabawę. Kolejne dni (22. i 23, października) w Mieście Ogrodów będą szansą na własną transformację poprzez udział w warsztatach wokalnych, ruchowych i aktorskich (prowadzonych przez Martynę Kubiak, Patrycję Zając i Marlenę Niestrój). W międzyczasie, 22. października, Robert Ruszkiewicz w Muzeum Historii Katowic o godzinie 18 wprowadzi nas w świat Pamiętnika z okresu dojrzałości. O wyłanianiu samego siebie – książki, której mottem są słowa Michała Anioła: „Widzę rzeźbę. Teraz muszę odrzucić tylko to, co zbędne…” – to świadectwo odzyskiwania wewnętrznej mocy i autokreacji. 30. października na sali koncertowej, znów w Mieście Ogrodów, o godz. 19 odbędzie się koncert Moniki i Rafała Sandeckich na gongach i misach tybetańskich w intencji upamiętniania wielkich nieobecnych – artystów, którzy odeszli i są z nami już tylko poprzez naszą pamięć i ich twórczość. 5. listopada o godzinie 19 odbędzie się premiera spektaklu Pieśń Ćmy Marleny Niestrój, taneczno-wizualnej opowieści o kobiecej transformacji (rezerwacje: metavera@wp.pl).

Rysunek: Ulotność, Piotr Szmitke, 2013

1

Na nowo, Zając Band, koncert (debiut)

Środa, 19. października g. 20

Kinoteatr Rialto

Bilety: 30 zł
do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto

2

Odsłonięcie tablicy upamiętniającej Piotra Szmitke autorstwa Bogumiła Burzyńskiego

Piątek, 21. października g. 20

Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów, wejście

Wstęp wolny

3

METAWERA/postMETAWERA, wernisaż wystawy

Piątek, 21. października g. 20:15

Galeria Teatru Korez

Wystawa potrwa do 7.11. Otwarta: pn – pt w godz. 10-17:00.

Wstęp wolny. 

4

Warsztaty głosowe, Patrycja Zając, Martyna Kubiak

Sobota, 22. października g. 10 – 13:30

Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów, Muzykodrom

Koszt: 60 zł
Zapisy: metavera@wp.pl

5

Pamiętnik z okresu dojrzałości. O wyłanianiu samego siebie, Robert Ruszkiewicz – spotkanie autorskie, premiera książki

Sobota, 22. października 2022, g. 18

Muzeum Historii Katowic, sala Witkacego

Wstęp wolny

6

Warsztaty ruchowe i aktorskie, Marlena Niestrój

Niedziela, 23. października g. 10 – 13:30

Prywatna Szkoła Muzyczna „Elementarz”, ul. Studencka 18, Katowice

Wstęp wolny
Zapisy: metavera@wp.pl

7

Uprowadzenie kuratorskie

Piątek, 28. października g. 19

Zbiórka przy tablicy Piotra Szmitke przy Placu Sejmu Śląskiego w Katowicach

Rezerwacje: metavera@wp.pl
Uczestnictwo na własną odpowiedzialność!

8

Minuta ciszy, koncert na misach i gongach, Monika Sandecka i Rafał Sandecki

Niedziela, 30. października g. 19

Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów, sala koncertowa

Bilety: 30 zł
Rezerwacje: metavera@wp.pl

9

Pieśń Ćmy, Marlena Niestrój, spektakl (premiera)

Sobota, 5. listopada g. 19

Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów, sala koncertowa

Bilety: 30 zł
Rezerwacje: metavera@wp.pl

Zakończenie wystawy METAWERA/postMETAWERA

Poniedziałek, 7. listopada 

Galeria Teatru Korez

Patrycja Zając jest wokalistką, kompozytorką, a także pedagogiem z doświadczeniem. Ukończyła historię na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, ale to z muzyką wiąże swoją przyszłość. W swej twórczości łączy elementy jazzu, bluesa, soulu oraz popu. Obecnie pracuje nad debiutancką płytą Na Nowo, która będzie mieć swą premierę w 2023 r. Podczas VI Metavera Art Festival wraz z zespołem opowie słuchaczom o odkrywaniu „na nowo” siebie, akceptowaniu swej słabości i rozbudzaniu od dawna zamrożonej wrażliwości. Zaśpiewa też o miłości, a jakże! Będzie nastrojowo i sentymentalnie, ale też funkowo i trochę śmiesznie. Palec w bucie czasem podskoczy, więc włóżcie coś wygodnego!

O piękne doznania muzyczne zadba zespół doskonałych muzyków w składzie:
wokal – Patrycja Zając
fortepian – Anna Pawlak
gitara – Norbert Pawlak
bas oraz kontrabas – Mateusz Szewczyk
perkusja – Sam Levin
puzon – Bronisław Duży
chórki – Anna Bratek, Martyna Kubiak, Krzysztof Drożniewicz

Środa, 19. października g. 20
Kinoteatr Rialto
Bilety: 30 zł do nabycia w kasie Kinoteatru Rialto

Odsłonięcie tablicy upamiętniającej Piotra Szmitke autorstwa Bogumiła Burzyńskiego
Zapraszamy na uroczyste odsłonięcie tablicy upamiętniającej Piotra Szmitke autorstwa Bogumiła Burzyńskiego przy wejściu do Instytucji Kultury – Katowice Miasto Ogrodów przy Placu Sejmu Śląskiego w Katowicach.
Piotr Szmitke, fot. Rafał Sandecki
Piotr Szmitke (1955-2013) był artystą biegle poruszającym się w różnych przestrzeniach i dyscyplinach sztuki. Był malarzem, rzeźbiarzem, scenografem, autorem performensów, dramatopisarzem, kompozytorem, teoretykiem sztuki. Jego ukochaną dziedziną był rysunek. Urodził się w Katowicach. Studiował malarstwo w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w pracowniach profesorów Włodzimierza Sawulaka, Jerzego Nowosielskiego i Andrzeja Strumiłły. Był twórcą takich niekonwencjonalnych i interdyscyplinarnych realizacji jak: autorska opera “Muzeum Histeryczne Mme Eurozy” wystawiona w Operze Śląskiej w Bytomiu, monumentalne malowidło na żelaznej kurtynie w Teatrze Śląskim w Katowicach czy akcja artystyczna Otwarcie Konsulatu Monarchii Metawery w Krakowie (zrealizowana wraz z Bunkrem Sztuki). Piotr Szmitke był autorem i propagatorem nowego pojęcia w sztuce – metaweryzmu. W trakcie blisko dziesięcioletniego pobytu w Paryżu ogłosił w 1988 roku Manifest metawerystyczny, w myśl którego tworzywem artystycznym jest sama historia sztuki, artysta zaś kuratorem, ustalającym jej przestrzeń.
„Zawsze staram się słuchać co portretowana postać mi podpowiada.
Forma rzeźby i zastosowane środki wyrazu w wyniku wglądu i korzystania z opanowanego warsztatu ma uchylić drzwi dla wyobraźni. Tak jest z każdym moim projektem i rzeźbą.” (B.Burzyński)
Bogumił Burzyński (ur.1957 r. w Katowicach) jest absolwentem szkoły Kenara w Zakopanem. Ukończył studia na Wydziale Rzeźby w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Realizuje rzeźby parkowe, portrety, małe formy rzeźbiarskie, statuetki i medale.

Piątek, 21. października g. 20
Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów, wejście
Wstęp wolny

Po odsłonięciu tablicy zapraszamy do Galerii Teatru Korez na wernisaż wystawy METAWERA/postMETAWERA.

Wystawa METAWERA/postMETAWERA

Metaweryzm od samego początku powstania w latach 80. wymykał się konieczności prowadzenia konsekwentnych narracji. Uwalniał umysły odbiorców i twórcy od przymusu wprowadzania stałych punktów odniesienia. Upłynniał rzeczywistość i aby odzierać świat ze spiętrzeń iluzji, naumyślnie wprowadzał nowe. Lata 80. i 90. to świat bez internetu, wszechogarniającej wirtualizacji, a pojęcie avatara nawet jeszcze nie istniało. W takim środowisku w Paryżu w głowie Piotra Szmitke powstała idea meta-wery (ponad-prawdy) – fikcji, która jest najbliższa prawdzie, gdyż jest źródłem wszelkie kreacji i materializacji. Metaweryzm po śmierci jego twórcy, w dobie Metaversum uległ kolejnej transformacji. Zmienił się kontekst odbioru jego dzieła. Jak twierdził Szmitke, to sztuka wyprzedza rzeczywistość, a nie na odwrót. Obecna rzeczywistość jest tego potwierdzeniem. Szmitke tworzył wirtualne osobowości artystyczne, nadając im uwiarygadniające życiorysy, dla których tworzył własne prace, podpisując je wymyślonymi nazwiskami. To był jego osobisty manifest wolności twórczej. Ta nieskrępowana twórczość miała jednak swoją cenę, gdyż Piotr Szmitke jako artysta wielostylowy wymyka się jednoznacznej klasyfikacji artystycznej. Potrzebuje osobnej gabloty w muzeum sztuki.
Zapraszamy wszystkich, którym bliska jest arystokracja ducha na wernisaż wystawy oraz zlot Obywateli Metawery, Państwa Sztuki (koncepcji artystycznej Piotra Szmitke).
Wernisaż uświetni wykład Kuby Łuki („Fake News, czyli życie po ciemnej strony kreatywności” – jaką rolę w naszym życiu odgrywają fake newsy i co
mają wspólnego z twórczym myślenie) oraz performans Jerzego Kosałki i Mieczysława Litwińskiego.
Swoje prace zaprezentują artyści:
Florian Mal
Yasmina Sati
John Beep
Sybilla Skałuba
Michał Kopaniszyn
Ven Tao/Marek Przybyła
Krzysztof Szlapa
Wojciech Kukuczka
Katarzyna Bubik
Kaja Jałoza
Bogumił Burzyński
Mieczysław Mlak
Piotr Szmitke
Piątek, 21. października g. 20:15
Galeria Teatru Korez
Wstęp wolny

Warsztaty głosowe/ Patrycja Zając, Martyna Kubiak

Część I – Warsztaty „Uwolnij swój naturalny głos”
Prowadzenie: Patrycja Zając (10:00 – 11:30)
Warsztaty te skierowane są dla wokalistów, aktorów, nauczycieli, a także osób interesujących się zagadnieniem swobodnej pracy głosu. Zajęcia pozwolą ci na:
– zlokalizowanie przyczyn napięć w głosie,
– naukę swobodnego oddechu, stanowiącego klucz do zdrowej mowy czy śpiewu,
– poznanie metod radzenia sobie ze spięciami w ciele i głosie,
– wyeliminowanie niezdrowych dla głosu nawyków wokalnych,
– odkrycie na nowo swego naturalnego głosu.
Celem warsztatów jest zainspirowanie uczestników myślą o wyjątkowości każdego z nas. Wyjątkowości, która przejawia się posiadaniem jedynego w swoim rodzaju, unikatowego głosu, głosu, który określa naszą wokalną tożsamość i jest wartością samą w sobie. Nasz naturalny głos jest wyjątkowy, bo jest jedyny i to wystarczy!
Część II – Improwizacja głosowa
Prowadzenie: Martyna Kubiak (12:00 – 13:30)
Na tych warsztatach doświadczysz potęgi swojej wyobraźni. Otwarty umysł i rozluźnione ciało są kluczem do tworzenia, jak i odbierania dźwięków. Wspólnie wybierzemy się w podróż po skarb, zwany kreatywnością. Podróż tę zaczniemy od zajrzenia w głąb siebie, przefiltrowania lęku przed nieznanym, następnie dopuścimy swobodny oddech, odpuścimy oczekiwania względem siebie i… Potem czeka nas już tylko dobra zabawa i przyjemność ze wspólnego śpiewania! Kolektywna improwizacja, tworzenie magicznych obrazów, wyłaniających się z ciszy, używanie głosu na wzór różnych instrumentów, to tylko część fascynujących doświadczeń, do których przeżycia Cię zapraszam.
Notka o prowadzących:
• Patrycja Zając – założycielka i właściciel Studia Wokalno-Instrumentalnego Appassionato, pedagog z wieloletnim doświadczeniem, wokalistka sesyjna, kompozytorka i autorka tekstów. Jest jednym z niewielu pedagogów w Polsce wspierających wokalistów przekształcających technikę z klasycznej na rozrywkową. Na pierwszym miejscu stawia człowieka z jego problemami i ograniczeniami, starając się wyeliminować przyczyny napięć. Pasjonują ją zależności na linii: głowa – głos. Uważa, że możliwości, czy też raczej „niemożliwości” wokalne są wprost proporcjonalne do barier jakie stawiają sobie wokaliści.
• Martyna Kubiak -wokalistka, liderka zespołu Early Birds, autorka piosenek, pedagog. Akademickie wykształcenie z dziedziny wokalistyki jazzowej łączy z poszukiwaniem prawdy na temat zdrowego śpiewania i jego terapeutycznego wpływu na ciało i umysł człowieka. W pisaniu piosenek znalazła sposób na radzenie sobie ze swoją wybujałą emocjonalnością, a w ich śpiewaniu odnajduje szansę na regulowanie tendencji do napięcia w ciele. Swoje artystyczne ambicje realizuje głównie w autorskich projektach, ale również we współpracy z takimi artystami jak: Mateusz Trembaczowski, Gabriela Blacha, Wesoły Wędrownik, Karol Pyka, chór gospel „Z miłości”. W 2016 roku zdobyła Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Jazzowym Dla Muzyków Śpiewających – Voicingers w Żorach, podpisując tym samym kontrakt płytowy ze słowacką wytwórnią Hevhetia.
Wydarzenie finansowane z budżetu Miasta Katowice.
Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów, Muzykodrom
Zapisy: metavera@wp.pl
Koszt: 60 zł (udział w jednej części: 40 zł)

Zadanie jest współfinansowane z budżetu miasta Katowice

Pamiętnik z okresu dojrzałości. O wyłanianiu samego siebie, Robert Ruszkiewicz – spotkanie autorskie, premiera książki.
Spotkanie z autorem i promocja książki – „Pamiętnika z okresu dojrzałości. O wyłanianiu samego siebie”, który podczas Metavera Art Festival trafia po raz pierwszy do rąk odbiorców. Pisany sercem, dyktowany przez Ocean, z racji miejsca zamieszkania autora nad Atlantykiem.
Każdy człowiek jest artystą i metawerystą, gdyż każdy człowiek jest kreatorem własnego życia. Stąd motto „Pamiętnika”, rzekome słowa Michała Anioła przed przystąpieniem do tworzenia posągu Dawida: „Widzę rzeźbę. Teraz muszę odrzucić tylko to, co zbędne…”
Książka jest zapisem osobistych odkryć (demaskowania tego, co zbędne i wzmacniania tego, co wznoszące) na drodze do źródła, które z definicji jest miejscem najczystszej, pierwotnej natury. Mimo, że osobisty, momentami intymny, przekaz ten dotyka serca każdego czytelnika. Dzieje się tak, gdyż prawdziwa natura, nieskalane źródło, miłość – to cel doświadczania w trójwymiarowej rzeczywistości każdej ludzkiej istoty. Tak, w każdym razie, wybiera postrzegać swoją ziemską wędrówkę autor, i do takiego postrzegania zaprasza swoich czytelników.„Pamiętnik” to opowieść o człowieku, który został zablokowany, utknął, śpi. Z czasem, na mocy własnych wyborów, biorąc odpowiedzialność za swoje życie, odzyskuje moc, wyzwala się z uścisku odrętwienia i apatii. Odnajduje swoje najlepsze wersje, świetliste czasoprzestrzenie i fascynujące rzeczywistości.
Spotkanie uświetni akompaniament saksofonu Michała Sosny.

Robert Ruszkiewicz (ur. 1968) – z zawodu dziennikarz, romanista. Były redaktor naczelny ogólnopolskiego czasopisma o tematyce przemysłowej. Dzieli swój czas między Polskę i Portugalię, gdzie wspólnie z żoną tworzy nad Atlantykiem miejsce relaksacyjno-transformujące Niebomamtu (www.niebomamtu.pl). Autor książki „M jak mikrogramy” (2018), storyteller, tworzy ryby (Rybsony) z odpadów wyrzucanych na brzeg przez Ocean, propaguje autorski Spacerownik Lizboński. Od trzydziestu lat mąż Katarzyny, ojciec córki i dwóch synów.

Sobota, 22 października 2022, g. 18
Muzeum Historii Katowic, sala Witkacego
ul. Szafranka 9, Katowice
Wstęp wolny

Emocje mają smak i kształt, warsztaty ruchowe i aktorskie, Marlena Niestrój

I część (10-11:30) Uwalnianie naturalnej ekspresji ciała
II część (12:13:30) Improwizacja aktorska

Ciało jest w nieustającym ruchu i grze z rzeczywistością. W trakcie zajęć będziemy sobie uświadamiać te zależności poprzez:
– pracę z wyobraźnią,
– pracę z rekwizytem,
– pobudzenie naturalnej ekspresji ciała oraz gestu
– poszerzenie świadomości ciała w relacji z przestrzenią i innymi uczestnikami warsztatów
– poszukiwanie początku ruchu i rozwijanie jego dynamiki.
Warsztaty są przeznaczone dla każdej osoby zainteresowanej pracą nad sobą, niezależnie od doświadczeń scenicznych.
• Marlena Niestrój – aktorka teatru fizycznego, tancerka, historyk sztuki, joginka. Ukończyła kierunek: Teatr, Taniec i Performance na uczelni Université Jean-Jaurès w Tuluzie we Francji; Historię Sztuki i Kulturę Mediów na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, a także Jogę w Profilaktyce i Terapii w Górnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości w Chorzowie. Jest pomysłodawczynią i organizatorką Metavera Art. Festival, a także współtwórczynią solowych spektakli Teatru A Part w Katowicach. Swe zainteresowania stale rozwija, biorąc udział w warsztatach i szkoleniach, związanych z zagadnieniami ruchu, oddechu, głosu, relaksacji ciała. Jej praktyka pracy z ciałem skupiona jest na pobudzaniu naturalnej świadomości ciała, uwzględniającej jego historię i ograniczenia.
Prywatna Szkoła Muzyczna „Elementarz”, ul. Studencka 18, Katowice
Zapisy: metavera@wp.pl
Zajęcia są bezpłatne

Zadanie jest współfinansowane z budżetu miasta Katowice

Uprowadzenie kuratorskie

Piątek, 28. października g. 19

Zbiórka przy tablicy Piotra Szmitke przy Placu Sejmu Śląskiego w Katowicach

Rezerwacje: metavera@wp.pl
Uczestnictwo na własną odpowiedzialność!

Impreza niespodzianka! Udział możliwy jedynie po uprzednim zapisaniu się.

Minuta ciszy, Koncert na misach i gongach, Monika Sandecka i Rafał Sandecki
Koncert w intencji upamiętniania wielkich nieobecnych – artystów, którzy odeszli i są z nami już tylko poprzez naszą pamięć i ich twórczość
Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów, sala koncertowa
Bilety: 30 zł
(rezerwacje: metavera@wp.pl)
Poprzez drgania fala dźwiękowa dociera do płynów ustrojowych, tkanek, narządów, kości. Niektóre z dźwięków nie są nawet dostępne dla naszego ucha. Jednak ciało odbiera je zmysłami, co działa niezwykle kojąco. Misy i gongi są to wspaniałe narzędzia pracy terapeutycznej, które pozwalają odreagować skutki stresu zapamiętane przez nasze ciało na bardzo głębokim poziomie. Otaczanie się harmonijnymi dźwiękami korzystnie wpływa na nasze samopoczucie, uspokaja umysł, łagodzi rozchwiane emocje.
Zagrają: gongi, misy dźwiękowe, sansula, dzwonki, kij deszczowy i inne…
Prosimy zabrać ze sobą matę, poduszkę i kocyk. Preferowany jest wygodny strój.
Prowadzący:
• Monika Sandecka – od ponad sześciu lat regularnie gra koncerty relaksacyjne i zajmuje się terapią dźwiękiem. Ukończyła szkolenie I i II stopnia masażu dźwiękiem wg metody Petera Hessa, a także ,,Masaż dźwiękiem w leczeniu i rehabilitacji” III i IV poziom w VIRIAMA Centrum Rozwoju i Terapii, a także ,,Wykorzystanie gongu w relaksacji i terapii” I i II poziom (prowadzone przez dr n. med. Małgorzatę Kronenberger, Viriama)
• Rafał Sandecki podróż z dźwiękiem mis i gongów zaczął pod wpływem żony. Od niej uczył się wykorzystania dźwięku w koncertach relaksacyjnych. Od 4 lat wspólnie grają koncerty.

Niedziela, 30 października g. 19
Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów, sala koncertowa
Bilety: 30 zł (rezerwacje: metavera@wp.pl)
Czas trwania: 1h

Pieśń Ćmy, Marlena Niestrój, spektakl (premiera)

Namiętność sprawia, że człowiek wznosi się nie tylko ponad samego siebie, lecz także ponad granice swej śmiertelności i ziemskości i – wynosząc go tak wysoko – niszczy go. […] Tęsknota ćmy do gwiazd nie dlatego jest czysta, że gwiazdy wiszą wysoko na niebie, ale dlatego, że jest to tęsknota ćmy, która żywiąc tak szlachetne aspiracje, wręcz przeczy swej naturze.
[Carl Gustav Jung „Symbole i przemiany”]

Spektakl „Pieśn ćmy” Marleny Niestrój jest przedstawieniem o naturze ludzkiej, która dając sobą zawładnąć ściąga na siebie pierwiastek boski, jednocześnie stwarzający i unicestwiający. Przedsięwzięcie to jest performatywno-tanecznym solowym spektaklem, opierającym się na indywidualnej ekspresji ruchowej. Będzie to próba połączenia tańca emocji (skala ludzka) z przeżyciem mistycznym (skala boska).

Koncepcja i wykonanie: Marlena Niestrój
Kostiumy: Sultana Atelier. Patrycja Osińska

Spektakl dostał wsparcie w programie Teatrogranty oraz z Funduszu Promocji Twórczości.

Sobota, 5 listopada g. 19
Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów, sala koncertowa
Bilety: 30 zł (rezerwacje: metavera@wp.pl)
Czas trwania: ok. 40 minut

Marlena Niestrój – aktorka teatru fizycznego, tancerka, historyk sztuki, joginka. Ukończyła kierunek: Teatr, Taniec i Performance na uczelni Université Jean-Jaurès w Tuluzie we Francji; Historię Sztuki i Kulturę Mediów na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, a także Jogę w Profilaktyce i Terapii w Górnośląskiej Wyższej Szkole Przedsiębiorczości w Chorzowie. Jest pomysłodawczynią i organizatorką Metavera Art Festival, a także współtwórczynią dwóch solowych spektakli Teatru A Part w Katowicach.

Sponsorzy


     


Partnerzy


       


Patroni