Zgodnie ze statutem Fundacja Paryż wspiera działania o unikatowym i niekomercyjnym charakterze z obszaru sztuki interdyscyplinarnej, w tym performatywnej.
W ramach tego priorytetu Fundacja zrealizowała szereg niszowych spektakli oraz projekty warsztatowe i wydawnicze.
2024 – produkcja spektaklu pt. „Gdy już nikt nie słyszy, Gdy już nikt nie patrzy” (Spektakl powstał w ramach programu OFF Polska, organizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.)
2023 – warsztaty artystyczne dla mieszkańców Katowic z dziedzin wokalistyki, emisji głosu, aktorstwa, ruchu scenicznego oraz świadomości ciała (w ramach programu Mikrogranty)
2022 – produkcja spektaklu taneczno-teatralnego pt. Pieśń Ćmy (wsparcie w programie Teatrogranty oraz stypendium z Funduszu Popierania Twórczości)
2022 – realizacja cyklu warsztatów artystycznych wokalno-aktorskich (przy wsparciu Miasta Katowice)
2019 – produkcja spektaklu taneczno-teatralnego pt. Święto wiosny (przy wsparciu Miasta Katowice i Samorządu Województw Śląskiego)
2018 – produkcja spektaklu taneczno-teatralnego pt. Cztery (przy wsparciu Miasta Katowice), który został zakwalifikowany do finału Polskiej Platformy Tańca
2017 – warsztaty kreatywne – warsztaty z pracy z ciałem i emisji głosu (przy wsparciu Samorządu Województwa Śląskiego)
2016 – produkcja spektaklu taneczno-teatralnego pt. Więzy (przy wsparciu Samorządu Województwa Śląskiego)
2014 – wydanie książki na dziesięciolecie istnienia Teatru A Part
Gdy już nikt nie słyszy, Gdy już nikt nie patrzy
Współpraca dramaturgiczna i reżyserska: Marcin Herich
Muzyka: Ranne Ptaszki (Martyna Kubiak, Mateusz Szewczyk) oraz Piotr Szmitke
Występują: Marlena Niestrój oraz Martyna Kubiak, Mateusz Szewczyk (z muzyką na żywo)
W warstwie wideo pojawiają się: Ryszarda Gozdowska, Elżbieta Janiszewska, Alina Kaniewska, Adam Łukaszek, Wanda Majerówna, Roman Michalski, Bogumiła Murzyńska, Andrzej Putowski, Piotr Szmitke, Henryk Waniek
Światło: Marcin Thomann
Dźwięk: Bernard Pytlik
Współpraca: Teatr A Part
Pieśń Ćmy
Namiętność sprawia, że człowiek wznosi się nie tylko ponad samego siebie, lecz także ponad granice swej śmiertelności i ziemskości i – wynosząc go tak wysoko – niszczy go. […] Tęsknota ćmy do gwiazd nie dlatego jest czysta, że gwiazdy wiszą wysoko na niebie, ale dlatego, że jest to tęsknota ćmy, która żywiąc tak szlachetne aspiracje, wręcz przeczy swej naturze.
[Carl Gustav Jung „Symbole i przemiany”]
Co sprawia, że ćma ryzykuje tak wiele, by być blisko światła? Na czym polega ten taniec ćmy z płomieniem, taniec życia i śmierci, rozumu i instynktu? Co czuje ćma, gdy zbliża się do unicestwiającego spełnienia? A może kierują nią rozkosz poznania?
Ekstaza nie posiada tylko jednej odsłony. Może być narzędziem do wyładowania napięcia w ciele, osiągnięcia stanu szczęśliwości i radości albo środkiem do osiągnięcia harmonii między człowiekiem a absolutem. Może mieć charakter wizjonerski, intelektualny czy miłosny. Może być zarówno mistycznym czy filozoficznym doświadczeniem, bardziej lub mniej subtelnym, euforycznym lub naiwnym, bardziej cielesnym lub jedynie psychicznym. Pojęcie „ekstaza” poszerza więc swoje znaczenie poprzez doznanie psychiczne, rytualne i mistyczne, oddalając się tym samym od czysto fizycznego doświadczenia.
Spektakl przenosi nas w symboliczną podróż do świata ćmy, której ślepe i nieroztropne dążenie do światła jest punktem wyjścia w rozważaniach nad naturą ludzką, doprowadzającą nas samych do samozagłady, wojen i destrukcji naturalnego środowiska.
Spektakl „Pieśń Ćmy” Marleny Niestrój jest przedstawieniem o naturze ludzkiej, która dając sobą zawładnąć ściąga na siebie pierwiastek boski, jednocześnie stwarzający i unicestwiający. Przedsięwzięcie to jest performatywno-tanecznym solowym spektaklem, opierającym się na indywidualnej ekspresji ruchowej. Jest to próba połączenia tańca emocji (skala ludzka) z przeżyciem mistycznym (skala boska).
Koncepcja, reżyseria, scenografia i wykonanie: Marlena Niestrój
Kostiumy: Sultana Atelier. Patrycja Osińska.
Muzyka (fragmenty): Brambles (Deep Corridor, Arête), Celestial Floods (Instrumental) , Alef (Sol), Julianna Barwick (Flown)
Światła: Marcin Thomann
Czas trwania: 45 minut
Premiera: Katowice Miasto Ogrodów, 5 listopada 2022 roku (w ramach VI Metavera Art Festival)
Spektakl dostał wsparcie w programie Teatrogranty oraz stypendium z Funduszu Popierania Twórczości.
fot. Rafał Sandecki
Kolejne prezentacje:
5 kwietnia 2023, Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów
19 czerwca 2023, Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów (w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part)
1 września 2023, Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów
23 maja 2024, Instytucja Kultury Katowice Miasto Ogrodów
Pieśń Ćmy – fot. Grzegorz Krzysztofik